Tykkäätkö kyttyrää, jos intranetissä tykätään?

 

Nykyaikaisissa intraneteissä on useimmiten mahdollisuus kommentoida uutisia tai muuta sisältöä. Sosiaalisesta mediasta intraneteihin puskee myös tykkää-nappulat. Tämä on aihe joka usein herättää keskustelua: kommentointi nähdään tärkeänä kanavana käydä yrityksen sisäistä keskustelua, mutta peukuttaminen tai tykkääminen koetaan usein selvästi vähemmän relevantiksi toiminnoksi työympäristössä. Toisten mielestä se ei lainkaan kuulu yrityksen intranettiin. Jotta aiheesta voitaisiin keskustella tarkemmin, ajattelin palata perusteisiin ja pohtia hieman mitä merkityksiä ja vaikutuksia tykkäämisellä tai muilla sen kaltaisilla nappuloilla yleensä on tai ainakin voisi olla.

Sisällön suosittelu muille

suosittelee

Ehkä tärkein tykkäämisen hyöty on listaukset, joita sisällöstä voidaan tehdä tykkäysten määrän perusteella. Näin voidaan esimerkiksi etusivulle nostaa vaikkapa tykätyimmät uutiset. Tällainen nosto on hyvä keino kiinnittää käyttäjän huomio niihin uutisiin, jotka ovat herättäneet eniten kiinnostusta ja joita muut käyttäjät tavallaan suosittelevat muillekin. Suuret tykkäysluvut saavat käyttäjän kiinnostumaan tietystä uutisesta taatusti enemmän kuin sen merkitseminen tärkeäksi yritysjohdon tai sisällöntuottajan toimesta.

Suositukset omien tykkäysten perusteella

Toisaalta erilaisista asioista tykkääminen voisi periaatteessa toimia myös perusteena saada itselleen automaattisia suosituksia muusta mahdollisesti kiinnostavasta sisällöstä. Jos tykkää tietyin metatiedoin merkityistä tai muiden käyttäjien tykkäämistä sisällöistä, voidaan käyttäjälle näiden perusteella suositella katsottavaksi myös muita sisältöjä. Aivan kuten verkkokaupoissa asiakkaalle kerrotaan, mitä muut saman tuotteen ostajat ovat lisäksi ostaneet tai mitkä tuotteet muuten ovat samantyyppisiä tai sopivat asiakkaan ostohistoriaan.

tykkää

Sisällön laadun arviointi

Sisällöntuottajien näkökulmasta tykkäykset ovat yksinkertainen indikaattori sille, onko sisältö käyttäjien mielestä kiinnostavaa ja hyödyllistä. Sosiaalinen tunnustus tykkäysten muodossa sisällöntuottajalle voi olla myös tärkeimpiä kannustimia ylipäänsä luoda sisältöä ja toisaalta kiinnittää huomiota sen laatuun. Olipa luomani sisältö virallinen uutinen, henkilökohtainen statuspäivitys tai muu ilmoitus, kyllähän sille on aina mukava saada reaktioita tykkäysten tai kommenttien muodossa. Nämä saattavat myös olla ainoa keino havainnoida sitä, että joku on tosiaan lukenut julkaisujani.

Toki tässä täytyy ottaa huomioon se, että erityyppiset sisällöt eivät samalla tavalla innosta käyttäjää painamaan tykkää-nappulaa. Huonot uutiset saattavat olla erityisen kiinnostavia, mutta ei niistä tykkääminen tunnu sopivalta. Samoin hyvin viralliset tiedotteet tai ohjeistukset voivat myös olla sen tyyppistä sisältöä, joka ei innosta tykkäämään vaikka se sinänsä kiinnostavaa tai hyödyllistä olisikin. Toisaalta tykkäämisessä on aina se hyöty, että se on niin helppoa. Yleensä kommentointiin on huomattavasti suurempi kynnys kuin tykkää-napin painamiseen.

Tämä on sellainen huomio, joka saa miettimään josko tykkääminen sellaisenaan on riittävä toiminto alkuunkaan. Intranetin näkökulmasta voisi myös olla toimivampaa jos käyttäjä voisi tilanteesta riippuen tykkää-napin sijaan painaa vaikka ”olen samaa mieltä”, ”olen eri mieltä”, ”ymmärrän”,”kiitos”, ”onnea”, ”pahoittelut”, ”sopii minulle” tai ”sovittu”-nappuloita. Tykkääminen on vain niin yksinkertaisen toimiva ja sosiaalisen median puolella vakiintunut juttu, että sen monimutkaistaminen voisi olla tuhoon tuomittua. Toisaalta myös sellaisia lisänappuloita jo onkin, joilla voi ”merkata” epäsopivaa sisältöä tai spämmiä ylläpitäjien tarkastettavaksi, tai esimerkiksi arvostella sisältöä antamalla sille haluamansa määrän tähtiä.

Mitä mieltä sinä olet tykkäämisestä: onko se tarpeellista intranetissä, mihin muuhun sitä voisi hyödyntää tai mitä muita vaihtoehtoja sille voisi olla?

Kirjoittaja: Aino Heiska
Aino works at Ambientia as a consultant and is passionate about digital business and social intranets.
Jaa tämä kirjoitus:

Sosiaalinen Intranet » Tykkäätk...

[…] Sisällön laadun arviointi. Sisällöntuottajien näkökulmasta tykkäykset ovat yksinkertainen indikaattori sille, onko sisältö käyttäjien mielestä kiinnostavaa ja hyödyllistä.  […]

heinäkuu 21st, 2013 klo: 0.54

Kommentoi