Sosiaalinen intranet -seminaari herättää kiinnostusta

Järjestämäämme seminaariin on tasan kuukausi aikaa, ja tässä vaiheessa ohjelma on lyöty lukkoon ja paikat ovat täyttyneet hurjaa vauhtia. (Lisätiedot seminaarista ja ilmoittautuminen täältä). Aihe on selvästi ajankohtainen, eikä vastaavia tilaisuuksia ole Suomessa järjestetty turhan usein. Intranet on kuitenkin jokaisessa yrityksessä melko keskeinen väline, ja yleensä vielä sellainen, joka vaatii jatkuvaa kehitystä ja aktiivista hallintaa.

Seminaarin ohjelmaa suunnitellessa halusimme tuoda esiin erilaisia näkökulmia modernin, yhteisöllisen työkalun suunnitteluun ja käyttöönottoon liittyen. Saimmekin kasaan monipuolisen kattauksen asiantuntijapuheenvuoroja. Muun muassa Tietotekniikan liiton kouluttajana, tutkijana ja Sytyke ry:n puheenjohtajana toimiva Tarmo Toikkanen taustoittaa yhteisöllisten työkalujen käyttöä organisaatiossa otsikolla Mahtuuko intraan strategian ja pöytäkirjojen lisäksi ihmiset ja käytäväkeskustelut? Näkökulma on tärkeä erityisesti silloin, kun pohditaan, mikä intranetin rooli oikeastaan on, ja millaisiin tarkoituksiin sitä kannattaa käyttää viestinnän tai liiketoiminnan tavoitteiden saavuttamiseksi. Zipipopin perustaja ja osakas, sosiaalisen median ja kollaboraation asiantuntija Richard von Kaufmann sen sijaan listaa yhteisöllisten työkalujen kautta saatavia konkreettisia hyötyjä ja kustannussäästöjä, mikä on keskeistä intranetin business casen rakentamiselle.

Business conference

Seminaarin kumppaneista Adagen Janne Tompuri ja Documillin Terho Laakso kertovat enemmän intranetin suunnittelussa ja toteutuksessa huomioon otettavista asioista: käytettävyydestä ja hakutoiminnosta, jotka molemmat ovat edellytys toimivalle sosiaaliselle intranetille, mutta jotka usein muodostavat keskeisimpiä ongelma-alueita yritysten nykyisissä intranet-ratkaisuissa. Tieken kehityspäällikkö Timo Simell keskittyy puheenvuorossaan yhteisöllisyyden hyödyntämiseen työyhteisössä ja siihen, miten yhdessä ajatuksia pallottelemalla voi syntyä jotakin ennalta arvaamatonta. Ratkaisevina tekijöinä tässä ovat ihmisten osaaminen ja motivointi.

Kaiken kaikkiaan seminaarin tarkoituksena on saada aikaan keskustelua yhteisöllisten työkalujen aidosta hyödyntämisestä yritysten sisäisessä viestinnässä ja liiketoiminnassa ylipäänsä. Useimmat uudet intranetit sisältävät paljon vuorovaikutuksellisia ominaisuuksia, mutta ilmiössä on kuitenkin kyse paljon muusta kuin teknologiasta. Seminaarissa on vielä muutamia paikkoja jäljellä, ilmoittaudu siis pian seminaarisivulla!

Kirjoittaja: Aino Heiska
Aino works at Ambientia as a consultant and is passionate about digital business and social intranets.
Jaa tämä kirjoitus:

Kirsi Voutilainen

Seminaarin suosio yllätti hieman järjestäjätkin. Olemme joutuneet vaihtamaan isompaan tilaan ja kohta aletaan jakamaan varasijoja. Tänään ylittyi sadan ilmoittautujan raja, parisenkymmentä paikkaa on vielä vapaana joten oma kannattaa varata pikaisesti!

huhtikuu 23rd, 2013 klo: 13.44

Kommentoi